TEST: BMW i3

BMW

BMW gotovo da nema zaradu na proizvodnji svog električnog i3 automobila! Znamo da zvuči kao dobra laž, ali nije. Auto se gotovo doslovno prodaje po onoj cijeni koliko iznosi sama proizvodnja i komponente koje se ugrađuju. A koliko su one različite u odnosu na druge električne automobile to je posebna priča. Za razliku od većine drugih automobila pogonjenih na struju čija povijest se ispreplitala sa “običnim” motorima, BMW i3 zamišljen je i konstruiran kao potpuno električni automobil vrlo specifične konstrukcije. Osim želje da estetski i konceptualno bude drugačiji BMW i3 različit je od ostalih u mnogo čemu.

Za početak, karoserija je najvećim dijelom napravljena od kompozitnih materijala - točnije od karbonskih vlakana koji su postavljeni na šasiju od aluminija. Karbonska ili ugljična vlakna vidljiva su odmah prilikom otvaranja vrata jer BMW se nije trudio prekriti ih bojom ili uljepšati poliranjem, ponajprije zato jer u prirodnom stanju izgledaju atraktivnije.
Dizajn u unutrašnjosti bez pretjerivanja pravo je umjetničko djelo.

Ovdje su u velikoj mjeri upotrebljeni čisti, možemo reći organski materijali. Kao primjer naveli bi da obloga vrata kao i dijelom sjedala u svom sastavu imaju 40 posto vune.
Ostatak tapecirunga i dijelom upravljačka ploča napravljeni su od jedne vrste konoplje, dok su sve aplikacije od drveta došle sa BMW-ovih plantaža eukaliptusa.

Uz kompletno ekološku tvornicu, može se reći da je ovo automobil direktno iz organske proizvodnje. BMW i3 zapravo je zamišljen sa dvoja vrata s tim što su dodana još i “pomoćna” zadnja, kako bi se olakšao pristup putnicima na zadnjim sjedalima.

Nema “B” stupova i stoga je vrlo lako ući i izaći iako mali problem nastaje kada sjedite otraga sa desne strane a nema suvozača. Tada morate zatvoriti zadnja “poluvrata”, što nije problem, pa tek onda prednja - koja nema tko zatvoriti.

Mali previd ili greška ali bez obzira na to i3 osvaja svojim konceptom i izgledom u svakom pogledu, i sigurni smo da ovaj nepraktični detalj neće dati širu negativnu sliku. Dužina od četiri metra je standard među automobilima “B” segmenta i može se reći da je ovo prvi manji BMW nakon dužeg vremenskog perioda.

Bez obzira na veličinu komfora i prostora ima dovoljno a kada sjedite naprijed imate osjećaj vožnje u MPV modelu, sa udaljenim vjetrobranskim staklom. Predviđeno je da na zadnjim sjedalima sjedi samo dvoje putnika koji imaju dovoljno mjesta i po visini i za koljena. Prtljažnik je nešto manji od očekivanog, ali sa 260 litara spada u prosjek klase.

Kad skratimo, ovo je idealan auto za svakodnevnu vožnju, a u gradu je neprikosnoven i to iz puno razloga. Puni krug okretanja je vrlo mali, tako da se možete okrenuti tamo gdje to naizgled izgleda nemoguće.Ono najbolje tek slijedi: ubrzanje iz stanja mirovanja je nevjerojatno. Do šezdesetak kilometara na sat, i3 ubrzava kao da se vozite u M3!

Zapitali smo se kako tako uske gume uopće uspjevaju prenijeti toliki okretni moment na podlogu. Na svu sreću, ESP i kontrola proklizavanja odlično obavljaju svoj posao, pogotovo na vlažnoj i skliskoj cesti. Od 0 do sto i3 dolazi za cca 7 sec. U svakom slučaju malo tko može stati kraj vas na semaforu a da ga ne operete kao malo dijete.

Dovoljno je reći da je maksimalni okretni moment dosupan odmah, praktično pri nula obrtaja. Ovo je vrlo brz auto, sa još bržim međuubrzanjima. Reakcija na gas je momentalna i maksimalna. Zato treba biti oprezan, posebno kada prvi puta sjedate u njega jer i3 u početku ostavlja utisak Voyager-a na maksimum warp speed-u, posebno kod međuubrzanja.

Za one koji očekuju nešto radikalno i drugačije u odnosu na sve do sada viđeno, evo nekih zanimljivih detalja. U svakodnevnoj vožnji BMW je pedalu kočnice učinio praktično nepotrebnom. Većinu vremena zapravo se koristi samo “gas”.

Otpuštanjem papučice “gasa” aktivira se rekuperacija, odnosno proces vraćanja kinetičke energije u električnu. Kod većine elektro-automobila kada otpustite “gas”, auto se slobodno kreće, dok “BMW” koči motorom. Intenzitet kočenja nije mali tako da prilikom usporavanja “gas” nikada ne puštate do kraja, već onoliko koliko vam je potrebno za usporavanje i kočenje. Tom prilikom uključuju se stop svjetla iako niste pritisnuli kočnicu.

Ovo riješenje se pokazalo vrlo efikasnim i nije potrebno neko posebno navikavanje ili dodatno uhodavanje. Dapače, vrlo je sigurno u slučaju kada npr. vozač izgubi svijest jer automobil će vrlo brzo stati sam. Kočnicu smo po gradu koristili rijetko i to uglavnom samo kod nekih naglih situacija kada je to bilo neophodno.

Baterije su smještene u podu a elektro-motor je ispod prtljažnika pa zahvaljujući svemu tome BMW i3 ima vrlo nisko težište i u vožnji se ponaša skoro kao karting. Lakoća kojom mijenja smjer je impresivna, pogotovo što su naprijed vrlo uske gume širine 155 milimetara. Naravno, svemu tome doprinosi i odlična raspodjela mase u odnosu 47/53. Ovjes je u osnovi tvrdo podešen što rezultira dobrim prelaskom malih neravnina ali preko većih rupa se prilično stresete.

Cijelo vrijeme vožnje osjeća se velika rezerva snage, čak i pri visokim putnim brzinama pa je očigledno je da je maksimalna brzina ograničena na 150 km/h, jer mu je od 130 km/h do krajnjeg limita potrebno vrlo malo vremena. Međuubrzanja su kao smo već naveli munjevita i pretjecanje bilo čega ne predstavlja nikakav problem.

Zvuka motora jednostavno - nema, a šum zraka je minimalan, iako koeficijent aerodinamike od 0,29 Cd i nije tako mali. Sa autonomijom od najmanje 200 kilometara, komfornom kabinom, nesvakidašnjim dizajnom i sjajnim performansama i3 je više nego poželjan auto za svakodnevnu vožnju.

Kada sve podvučete matematika kaže da uz dnevnu vožnju dužine od oko 150 kilometara već za tri godine možete isplatiti vrijednost kompletnog automobila. I to u uslovima kada ne računamo subvenciju.


Ekološka proizvodnja
Tvornica u kojoj se izrađuje  “BMW i3” napaja se električnom strujom iz četiri vjetroelektrane i niza solarnih kolektrora. Koncipirana je da troši samo trećinu vode u odnosu na najmanju potrošnju u drugim tvornicama, a korisnici mogu povoljno vratiti stare baterije koje su polu-upotrebljive.


Prirodni materijali
Unutarnji materijali i presvlake sjedala sadrže 40 posto vune. Ukoliko ima kože na sjedalima, koriste se dijelovi kože sa sitnim nepravilnostima koji bi inače bili bačeni.
Proces štavljenja kože obavlja se ekstraktom lišća masline. Detalji od drveta su od pravog eukaliptusa koji je BMW isključivo za potrebe proizvodnje zasadio na vlastitim plantažama. Ostatak materijala je od prešanih niti biljke Kenaf, jedne vrste brzorastuće konoplje. Sitni dijelovi koji izgledaju kao plastika su prerađeno zrnje raznih biljaka.


Mjenjač
Kod klasičnih automatika navikli smo da ručicu povučemo prema sebi kako bismo ubacili u mod vožnje, dok za vožnju unazad pomičemo ručicu dva koraka naprijed.
Ovde je situacija obratna, za “D” mod se selektor rotira, odnosno gura naprijed, a za “R” unatrag.
Skrivena pregrada
Ispod “haube” je skrivena mala pregrada za kablove punjača, prvu pomoć i ostalu zakonom propisanu opremu. Ona je od velike koristi obzirom da prtljažnik nema duplo dno a ovakvi predmeti bi bespotrebno zauzimali prostor.
Mislilo se i na “limariju”
Konstruktori su mislili i na eventualne popravke limarije, odnosno elemenata od karbonskih vlakana.Tako da oni nisu napravljeni iz jednog dijela, već su sastavljeni tako da se u slučaju potrebe lako mogu parcijalno promijeniti.


Koliko može prijeći?

Sa jednim punjenjem BMW i3 prelazi od 200 do 250 kilometara u realnim uslovima. Sve zavisi od načina vožnje, ali i od električnih potrošača. Zato su, osim standardnog “komfort” postavljena još dva ekonomična moda. Aktiviraju se pritiskom na gumb: prvi donekle reducira sve performanse, dok drugi isključuje kompresor “klime” ili grijanje i maksimalnu brzinu limitira na 90 km/h.


Koliko
traje punjenje?
Postoje tri vrste punjača. Kućni, odnosno za šuko utičnicu od 220 volti i on puni bateriju do 80 posto za nešto više od devet sati. Srednji, odnosno brzi punjač koji je i najčešći na javnim mjestima, to radi za oko tri i pol sata, dok superbrzi, odnosno DC punjač, ispražnjenu bateriju do 80 posto napuni za samo 35 do 40 minuta.

Gdje su u Hrvatskoj smješteni punjači
za električne automobile kojih u EU ima već oko 30-tak posto - doista ne znamo.

HR Semafor


 



 
Sva prava pridržana © DSH Mreža d.o.o. 2008 — Developing: Paralaksa d.o.o.