VRIJEME SKIJANJA

Skijanje

Dolaze nam ponovno čari i uživanje boravka na snijegu. Nacija smo koja je vrlo brojna na stranim skjalištima, barem u HR tjednu, jer tko jednom osjeti čari skijanja teško će od toga odustati. Međutim, koliko god skijanje bilo zabavno nosi neke neugodnosti koje se mogu izbjeći dobrom pripremom. Ako pretjeramo, predugo izlaganje ekstremno niskim temperaturama može uzrokovati stanje pothlađenosti organizma, ozebline i naravno bolest koja nam na skijanju najmanje treba. Zato, da bi iskustvo zime ostalo u dugom i dobrom sjećanju, trebamo se pridržavati važnih pravila odijevanja, kvalitetne prehrane i sigurnog kretanja po snijegu. U suprotnom, snijeg i hladnoća koje donosi zima, mogu ostaviti posljedice na zdravlje i pokvariti očekivani užitak. Savjeti koje u nastavku donosimo mogu vam se činiti jednostavni i nevažni no upravo je obratno i ukoliko ćete ih se pridržavati uživanje u skijanju bit će potpuno i sigurno.

SKIJAŠKA OPREMA
U odabiru skijaške opreme najskuplje nije uvijek i najbolje jer se skije i oprema biraju prema skijaškoj tehnici, tjelesnoj masi, iskustvu i visini skijaša.
U skijašku opremu ubrajaju se skijaške cipele, vezovi, skije, skijaški štapovi, skijaško odijelo, naočale, kapa, rukavice i krema za sunčanje. Ali, krenimo redom.
Skijaške cipele - pancerice - jedan od najvažnijih dijelova opreme koji ponajviše može utjecati na vaš napredak u skijanju. Ne žurite se pri kupnji pancerica i ne zaboravite ih isprobati u skijaškoj čarapi. Prsti trebaju doticati vrh pancerice, ali nikako biti savinuti ili se pri hodanju nabijati u vrh. Kad zakopčate pancericu, nigdje ne smijete osjećati mnogima poznato bolno stezanje ili žuljanje. Pri savijanju koljena u zakopčanoj se pancerici peta ne smije dizati, neovisno o pancerici. Stopalo apsolutno ne smije imati takav stupanj slobode da se, dok je pancerica mirna ipak može pomicati lijevo-desno u samoj cipeli.
Vezovi - važan su dio opreme koji čvrsto povezuju skije i pancerice, prenose silu na skiju i u presudnim kritičnim trenucima otpuštaju nogu iz fiksnog položaja, sprečavajući ozljede.
Skije - Od pojave carving skija i mnogih zaokreta u načinu skijanja i izboru samih skija teško je dati točnu formulu za pravilan odabir skija. Danas je tržište preplavljeno različitim skijama svjetskih proizvođača, a u svom tom šarenilu morate odabrati one koje vam najviše odgovaraju. Skijašu bez mnogo iskustva pri izboru može pomoći prodavač, ukoliko se nalazite u pravoj prodavaonici skijaške opreme. Ima mnogo detalja na koje treba pripaziti kod kupnje skija - širina, dužina, radijus, mekoća skija a naravno i ono što od samog skijanja očekujete. Možete biti ljubitelj brže vožnje i adrenalinskih spusteva ili umjereni skijaš koji više polaže na sigurnost i ljepotu krajolika koji vas okružuje. Ne treba zaboraviti niti na njihovo redovito održavanje, što uključuje brušenje i podmazivanje.
Skijaški štapovi - najvažnije je odabrati pravu dužinu štapa. Okrenite ga naopako, uhvatite ispod zvjezdice i oslonite o pod. Ako vaša nadlaktica i podlaktica zatvaraju kut od 90°, izbor je pravilan.



Skijaško odijelo - jednodijelno ili dvodijelno, prema vlastitom izboru. Trebalo bi biti od nepropusnog materijala. Pri odabiru boje nemojte biti konzervativni i popustite uticaju odmora i užitka a pri tom računajte i na to da trebate biti vidljivi i u lošim uvjetima na stazi (magla, snijeg). Dakle prihvatite stil koji si ne bi dopustili u svakodnevnom odijevanju, bez obzira na godine.
Skijaške naočale - osim što štite od vjetra imajte na umu da prilikom bržeg skijanja, štite i od opasnih UV zraka te sprečavaju skijaško sljepilo. Vrlo važan dio skijaške opreme bez kojeg se možete prilikom lošijih vremenskih uvjeta osjećati na skijalištu vrlo loše.
Rukavice - nužne su za skijanje. Trebaju biti od nepropusnog materijala i tople. Osim što vas štite od hladnoće, štite i od ozljeda pri padu.
Kapa, šal, maska - preporučeno je glavu prekriti kapom, omotati se šalom, ali sve ovisi o pojedincu i vremenskim prilikama. Maske se nose kod ekstremno niskih temperatura i mećava jer u potpunosti štite lice.
Kaciga - osim što štiti od vremenskih neprilika, štiti glavu i od mogućih ozljeda. Za male skijaše (do 12 godina) na stranim je skijalištima zakonom propisana kao obvezatna oprema. Mnogi odrasli skijaši još uvijek zaziru od upotrebe kaciga smatrajući ih dijelom početnićke opreme no upravo je obratno. Što bolje skijate brzine su veće i kao kod motocikla kaciga vas može zaštiti od mnogih neželjenih ozljeda glave.
Zaštitna krema - na snijegu upotrebljavajte kreme s visokim zaštitnim faktorom jer zbog odbijanja sunčanih zraka od snijega na koži mogu nastati teške opekline. No, pripazite na još nešto - zaštitne kreme koje upotrebljavamo prilikom sunčanja na moru razlikuju se od ovih jer su znatno rjeđe, pa ako upotrebljavate njih, ipak možete dobiti opekline, osobito ako se skijate na visokim nadmorskim visinama.
I još nešto za kraj - ako unatoč tomu što ste odabrali pravu opremu (osobito mislimo na pancerice), i dalje osjećate hladnoću u nogama, postoji rješenje! Tzv. grijači za cipele, ulošci su koje možete staviti u pancerice ili bilo koje druge cipele. Uloške grije baterija na punjenje koja se pričvršćuje na stražnji dio pancerice izvana, i to najčešće trakom na čičak. Praktično a i vrlo svrsishodno, posebno za one koji i inače imaju problema sa cirkulacijom i «uvijek hladnim» nogama.



PREHRANA
Uz sustavnu pripremu i primjerenu opremu, užitak i kvaliteta vašeg boravka na snijegu u velikoj mjeri ovisi i tome što unosimo u organizam prilikom povečanih fizičkih aktivnosti koje iziskuje skijanje.
Na snijegu uvijek imajte pri ruci grickalice. Nakon napornih svladavanja uspona ili padina godit će vam i suhe smokve ili koji lješnjak.
Iz iskustva, dakle, znamo kako nastojimo iskoristiti svaki trenutak povoljan za skijanje te nam umor i nedostatak snage može predstavljati veliki problem. Složit ćemo se da je umor luksuz koji si na skijanju ne smijemo dopustiti ili ga bar moramo svesti na onaj ugodan i opuštajući.
Snježni sportovi su vrlo naporni i zahtijevaju višesatnu angažiranost uz veliku koncentraciju kako bismo izbjegli neugodne ozljede. Imajući na umu da nas čeka dugotrajna aktivnost te da umor i glad povećavaju izglede za ozljede prehrana na skijanju je vrlo važan faktor da sve protekne u najboljem redu.

Dobra energetska priprema
Jutro započnimo laganim ali obavezno toplim obrokom. Uz čaj s medom savršeno se slaže namaz uz crni kruh i pecivo. Namaz od sira kojemu dodamo nekoliko grožđica ne opterećuje probavni sustav, a daje dovoljno kvalitetne energije koja će nam biti tako potrebna. U toku dana ili kao glavni obrok dobar odabir su sljedeća jela: tjestenina s umakom, tjestenina sa sirom, riža s povrćem, puretina s povrćem, divljač s knedlama
Ne zaboravite kuhani kukuruz, ciklu, kuhani proso, kupus.
Na najmanju mjeru svedite masna jela, pržena jela s intenzivnim začinima, namirnice koje napuhavaju i jela s rafiniranim šećerom.


TEKUĆINA I SUPLEMENTI
Voda, čaj i sok vrlo su važni i ne zaboravite dovoljno piti. Posebna je odgovornost na roditeljima koji su dužni poticati djecu na pijenje koja bi od uzbuđenja ili želje da ne propuste niti jedan trenutak na snijegu to mogla zaboraviti.
Da biste uživali na snijegu i snježnim sportovima bez problema s dišnim sustavom, povećajte unos vitamina C (mandarine, naranče, kiseli kupus) te cinka (soja, tuna, sjemenke bundeve, sir). Riječ je o vitaminu i mineralu iznimno važnima za imunološki sustav koji je u vlažnim i hladnim okolnostima ugrožen.
Umornim mišićima godit će i magnezij kojemu su prirodni izvori zeleno lisnato povrće, soja, kikiriki, orasi, lješnjak, banane.
Uz magnezij se odmaramo bolje i kvalitetnije a san nam je mirniji.
Nemojte pogriješiti: alkohol se predlaže kao poticaj cirkulaciji i za zagrijavanje. Alkoholna pića koja mnogi konzumiraju uz skijanje (kuhano vino, pa i žestoki alkohol) samo će trenutno dati lažan osječaj topline. Istovremeno, znatno su povećani izgledi za ozljeđivanje vas samih a i ostalih skijaša. Zato opuštanje i unošenje manje količine alkohola u dobrom društvu ostavite za večernje sate. Pri tom nemojte pretjerati jer sutra vas čeka ustajanje i novo skijaško jutro koje morate dočekati spremni. Najljepše je ipak skijati ujutro, u društvu sa vašim najbližima i jutarnjim suncem koje na snijegu ima posebnu čar.


 



Sva prava pridržana © DSH Mreža d.o.o. 2008 — Developing: Paralaksa d.o.o.