MUP: Brzina

multanova

Statistika PU Zagrebačke u prvih 9 mjeseci 2011. pokazuje da je brzina uzrok skoro svake 4-te prometne nesreće, odnosno u 2549 nesreća ili 23% od ukupnog broja nesreća kumovala je prevelika brzina. Zbog brzine gine nevjerojatnih 57% od ukupnog broja poginulih. Policija je utvrdila 36332 prekršaja prekoračenja dopuštene brzine kretanja što bi iznosilo dnevno preko133 prekršaja što je 11% više u odnosu na 2010. godinu.
Svaki 4-ti od ukupno utvrđenih 148732 prometnih prekršaja bio je prekršaj prekoračenja brzine.



KAKO NAŠI VOZAČI POŠTUJU OGRANIČENJE BRZINE?

Brzina je uz alkohol neprikosnovena crna kraljica na našim cestama. Znajući to dogovorili smo sa odjelom za sigurnost cestovnog prometa PU Zagrebačke sudjelovanje u mjerenju brzine uređajem Multanova F6 i na terenu popratili kako naši vozači poštuju ograničenje brzine. Lokacija kod Zagrebačkog hipodroma odličan je primjer klasičnog ograničenja u gradskim uvjetima. Za neke vozače „preniskih“ 50 km/h djelatnici PU Zagrebačke podigli su na poštenih 71 km/h. Multanova je namještena, a blitz, slikanje i buđenje kamere počinju tek ukoliko brzina prolazećeg vozila pređe namještenu brzinu. Oko 500 metara dalje dva pripadnika odjela za cestovni saobraćaj PU Zagrebačke na motociklima dobivaju podatke o vozilu koje je prekoračilo brzinu i zaustavljaju ga. Snažni motocikli u sjeni ograde ZV ne dopuštaju niti pomisao o bilo kakvom izbjegavanju zaustavljanja, iako u razgovoru saznajemo da ima i toga, posebno kada je u pitanju alkohol koji sa brzinom nažalost ide „ruku pod ruku“. Marko Pećina i Marinko Sušić djelatnici odjela sigurnosti cestovnog prometa PU Zagrebačke profesionalno obavljaju svoj posao već duži niz godina.

U vremenu koje smo proveli s njima zaustavljeni su razni tipovi vozača, od onih blagih pa do izuzetno arogantnih i moramo reći bezobraznih. Reakcije na početku uglavnom su slične i svode se na ljubaznost i okretanje razgovora prema oprostu od kazne no kada saznaju da je njihova prekoračena brzina snimljena, te da pod tim uvjetima pismena upozorenja ili oprost kazne ne dolaze u obzir poneki naglo mijenjaju ponašanje. Primjer višestruko kažnjavanog gospodina na skuteru koji se vozio po nogostupu i zaustavljen je onako „u letu“ pokazao nam je i tešku stranu ovog posla iako to Marinko i Marko smatraju tek prvim stupnjem ispita svoje tolerancije prema agresivnijim vozačima. Sa puno iskustva i profesionalno naviknuti na mirnoću do određenog stupnja u svakom momentu vladali su situacijom. Ipak, razgovor sa vlasnikom skutera nije nam bilo lako slušati jer rečenice poput „Dao Bog da se i vama dogodi neka nesreća, ja vam to želim od svega srca“ u kasnim večernjim satima zvučale su uznemirujuće i prijeteći. Prije nego je saznao da će biti kažnjen vozač skutera bio je uglađen i obziran gospodin koji je slučajno 20-tak metara skrenuo na nogostup radi navodnog kvara, iako je po završetku “razgovora” i ispunjavanja podataka skuter upalio ko od šale i na njemu bez nekih problema ljutito odjurio. No dobro, “u nevolji se poznaju junaci” ili ako prilagodimo poslovicu opisanom slučaju riječ junaci mogli bi zamjeniti sa primitivci. Nitko ne mora biti sretan kada napravi prekršaj ili ga snimi kamera radi nedozvoljene brzine no morali bi biti svjesni toga kakve posljedice izazivaju prekršaji prekoračenja brzine, a ljutnju, ukoliko smo malo naglijeg temperamenta, ipak okrenuti u pravom smjeru tj. prema sebi. Moramo reći da je bilo i vrlo pristojnih vozača koji su možda baš na tom dijelu malo pretjerali, pa sve do onih koji najvjerojatnije sustavno krše prometne propise i svakodnevna su opasnost na našim cestama.

Nakon dva – tri sata koliko smo bili sa našom ekipom nagledali smo se i naslušali svačega i uvjerili se da se dozvoljena brzina prekoračuje od velikog broja vozača, rekli bismo gotovo “pod normalno”. Zašto je tome tako i zašto se naplati tek 15-tak% kazni koje tako vrijedno na svojim mociklima i u vozilima ispisuju djelatnici MUP-a, pitanje je koje bi trebali najvjerojatnije postaviti našem pravosuđu ili možda sistemu u cjelini. Edukacija bi trebala biti najvažniji zadatak ovog članka, a Multanova F6 samo nijemi mjerač brzine koji se ne ljuti i suvišno ne razmišlja već samo bilježi da li ste brzinom ugrozili živote svojih sugrađana. To joj zasigurno nitko ne može i ne smije zamjeriti. Zašto onda tek mali broj naših sugrađana o tome razmišlja na način na koji to rade građani ostalih metropola u Europi, kojoj bi se trebali tako brzo pridružiti, možda bi trebali prvenstveno upitati sami sebe. Ipak, kada uspoređujemo broj stanovnika i broj kazni sa ostalim gradovima izvan Hrvatske ne možemo se oteti dojmu da u cjelini imamo veliki problem koji nažalost Multanova nije u stanju dugoročno riješiti.

 

 

Piše: H.D.


 



 
Sva prava pridržana © DSH Mreža d.o.o. 2008 — Developing: Paralaksa d.o.o.